Den Haag, Nederland | Gepubliceerd op: 14 februari 2013
Pitch
Geef koeien een beetje liefde. Steun onze oproep voor een Europese richtlijn om koeien te beschermen. https://pr.co/p/000u02
Op Valentijnsdag nam staatssecretaris Sharon Dijksma van Landbouw een petitie in ontvangst. Deze werd haar aangeboden in verband met de campagne ‘Supporting Better Dairy', die opkomt voor het welzijn van Europese melkkoeien. Twee dierenwelzijnsorganisaties - World Animal Protection en CIWF – zijn verantwoordelijk voor het initiatief en werken samen met ijsmerk Ben & Jerry’s.

Een EU-breed onderzoek toont aan dat 89 procent van de consumenten vindt dat koeien regelgeving nodig heben om hen te beschermen.
Details

Vanochtend nam staatssecretaris Sharon Dijksma van Landbouw, een reusachtige Valentijnskaart en petitie in ontvangst van ‘Supporting Better Dairy’: een campagne die opkomt voor het welzijn van Europese melkkoeien. Twee dierenwelzijnsorganisaties - World Society for the World Animal Protection en Compassion in World Farming (CIWF) – leiden de Europese campagne en werken samen met ijsmerk Ben & Jerry’s. ‘s Ochtends waren de ‘koeien’ al actief op het Binnenhof. Hier deelden zij Valentijnskaarten en Ben & Jerry’s ijs uit. Met deze vrolijke actie steken de drie partijen de 23 miljoen Europese melkkoeien een hart onder de riem en vragen zij om (steun voor) een Europese richtlijn voor het welzijn van melkkoeien. Tijdens de overhandiging sprak de staatssecretaris haar steun uit voor het doel van de campagne: “Ik wil jullie als koeien graag een beetje liefde teruggeven. Dat betekent dat wij als Nederland ons in gaan zetten voor koeienrichtlijnen in Europa. Ik vind deze actie heel goed en ik denk dat het een heleboel mensen zal aanspreken. Mij in ieder geval!” Europarlementariërs en andere politieke kopstukken, kregen eveneens de Valentijnskaart aangeboden op Valentijnsdag. ‘Supporting Better Dairy’ heeft al meer dan 32.000 handtekeningen van Europese burgers verzameld via www.happycows.eu/nl.

Europese richtlijn voor het welzijn van melkkoeien
Voor het welzijn van melkkoeien bestaat momenteel geen Europese wetgeving, terwijl er wel minimumnormen zijn voor andere landbouwdieren, zoals varkens en pluimvee. Binnen de EU bestaan er hierdoor grote verschillen in het welzijn van melkkoeien. Koeien kampen met gezondheidsproblemen en huisvesting in ongeschikte stallen. De voorgestelde richtlijn stelt vier thema’s centraal:

• geschikte huisvesting,
  • gezond voedsel,
  • goede gezondheid en
  • de mogelijkheid voor de koe zich op een natuurlijke manier te kunnen gedragen in haar leefomgeving.

Een volledige beschrijving van de richtlijn staat op: www.happycows.eu/nl. De campagne komt op een moment dat consumenten meer dan ooit belangstelling hebben voor het welzijn van melkkoeien. Een EU-breed onderzoek uitgevoerd voor ‘Supporting Better Dairy’ toont aan dat 89 procent van de consumenten vindt dat koeien regelgeving nodig hebben om hen te beschermen.

Initiatiefnemers World Animal Protection, CIWF en Ben & Jerry’s
Ruud Tombrock, directeur World Animal Protection Benelux licht de noodzaak van de campagne toe: “Steeds meer koeien staan het hele jaar op stal. Grazen in de wei dreigt in Europa op zeer korte termijn eerder uitzondering dan regel te worden. Europese politici moeten opkomen voor het welzijn van onze koeien!”

Jerry Greenfield, medeoprichter van Ben & Jerry’s: “Bij Ben & Jerry’s houden we van onze melkkoeien, maar het slechte nieuws is dat een groot gedeelte van de koeien in Europa niet gelukkig zijn omdat de regelgeving sterk verschilt binnen de EU. Het is nu tijd om in actie te komen. Wij sporen politici en de burgers in de EU aan om op Valentijnsdag zich aan te sluiten en hun liefde voor de melkkoe te tonen door de petitie te ondertekenen.”

Geert Laugs, directeur CIWF Nederland, “De onderliggende gedachte van de speelse Valentijnskaart is serieus en urgent. We vragen politici in Europa om achter onze hardwerkende melkkoeien te staan en hun stem te laten horen. We willen niet dat onze koeien onder erbarmelijke omstandigheden moeten leven en het is tijd dat onze politici de noodzaak hiervan inzien.”

De campagne wordt ondersteund door 15 partner-NGO's uit heel Europa. Zij zullen de komende maanden tot de herfst van 2013 helpen handtekeningen te verzamelen van EU-burgers.

Voor meer informatie over ‘Supporting Better Dairy’ campagne en hoe EU-burgers de petitie kunnen ondertekenen, kunt u terecht op www.happycows.eu/nl.

Voor vragen omtrent de rol van de staatssecretaris en interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Joris Tjaden via 06-14369339 of joris@bkb.nl. Voor inhoudelijke vragen over ‘Supporting Better Dairy’ kunt u contact opnemen met Julie Middelkoop van World Animal Protection via 06-2357 8885 of jmiddelkoop@wspa.nl, Geert Laugs van CIWF via 06-28570927 of g.laugs@ciwf.nl of met Joris Tjaden van Ben & Jerry’s via 06-14369339.

Op http://press.benjerry.nl/ staan ‘s middags op de 14e hoge resolutie foto’s en een filmpje van de actie voor persgebruik. Zie voor meer informatie over de campagne: www.happycows.eu/nl

Over Ben & Jerry’s
De oorsprong van het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s ligt in Burlington, Vermont. In 1978 begonnen twee vrienden, Ben Cohen en Jerry Greenfield hier een schepijssalon in een vervallen benzinepomp. Ondanks hun uiteindelijke succes hielden zowel Ben als Jerry vast aan een van de motto’s uit hun beginperiode: “een bedrijf heeft een verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap waarin het onderneemt”. Deze verantwoordelijkheid komt nog iedere dag tot uiting in de bedrijfsvoering van het ijsmerk. In 2003 startte Ben & Jerry’s het duurzame zuivelprogramma Caring Dairy. Bij dit programma zijn inmiddels bijna 500 Nederlandse boeren betrokken. Ga voor meer informatie over Caring Dairy naar http://www.caringdairy.com

Over Compassion in World Farming
Compassion in World Farming (CIWF) is de internationale organisatie die opkomt voor het welzijn van landbouwdieren, waar ook ter wereld. De organisatie werd in 1967 opgericht door een Britse melkveehouder die zich grote zorgen maakte over de opkomst van de moderne, fabrieksmatige veehouderij. CIWF wil dieronvriendelijke vee-industrie beëindigen en bevordert humane, duurzame landbouwsystemen die voldoende gezonde voeding voor iedereen produceren, terwijl ze het milieu en het welzijn van landbouwdieren beschermen. Ga voor meer informatie over CIWF naar: www.ciwf.nl.

Over World Animal Protection
World Animal Protection, werkt al meer dan dertig jaar aan het onthullen van dierenmishandeling en het voorkomen van dierenleed. Terwijl we werken met individuen, organisaties en overheden over de hele wereld, variëren onze campagnes van het beëindigen van het massale lijden van industrieel gehouden dieren tot aan het beschermen van dieren bij rampen. Onze raadgevende status bij de Verenigde Naties betekent dat we een uniek internationaal platform hebben om te bewijzen dat de levens van dieren onlosmakelijk verbonden zijn met die van onszelf, en dat het nu meer dan ooit tijd is om een eind te maken aan hun lijden. Ga voor meer informatie www.worldanimalprotection.nl.

— Jerry Greenfield, medeoprichter van Ben & Jerry’s

— Ruud Tombrock, directeur van World Animal Protection Benelux