Valentijnskoppel dineert tussen de gelukkige koeien in Middenbeemster

Etentje en actie maken deel uit van de campagne 'Supporting Better Dairy' voor een beter koeienleven in Europa

14 FEBRUARI 2013, MIDDENBEEMSTER, NEDERLAND
Nelleke (30) en Astrid (21) uit Utrecht dineerden deze Valentijnsavond in een koeienstal van Boerderij Pelkoorn in Middenbeemster. Ze wonnen deze prijs door mee te doen aan een prijsvraag van ijsmerk Ben & Jerry’s op Facebook. Het etentje en de actie maken deel uit van de campagne ‘Supporting Better Dairy’. Hiermee vestigt Ben & Jerry’s de aandacht op het welzijn van Europese melkkoeien. Want bij Ben & Jerry’s zijn ze ervan overtuigd: gezonde en vrolijke koeien maken beter en lekkerder ijs.

Nelleke (30) en Astrid (21) uit Utrecht dineerden deze Valentijnsavond in een koeienstal van Boerderij Pelkoorn in Middenbeemster. Ze wonnen deze prijs door mee te doen aan een prijsvraag van ijsmerk Ben & Jerry’s op Facebook. Nelleke wilde dolgraag tussen de koeien dineren: ‘Mijn lief Astrid is gek op koeien en gelukkig ook op mij!’ Het etentje en de actie maken deel uit van de campagne ‘Supporting Better Dairy’. Met deze campagne vestigt Ben & Jerry’s de aandacht op het welzijn van Europese melkkoeien. Want bij Ben & Jerry’s zijn ze ervan overtuigd dat gezonde en vrolijke koeien beter en lekkerder ijs maken.

De romantische setting: Boerderij Pelkoorn
Boerderij Pelkoorn in Middenbeemster was niet voor niets gekozen als locatie voor het diner. Zij houden hier namelijk heel veel van hun koeien. Op deze boerderij wordt rekening gehouden met de gezondheid, huisvesting en voeding van de dieren. Gedurende zes maanden lopen de koeien overdag in de wei. En omdat ze bij boerderij Pelkoorn voldoen aan de duurzame eisen die Ben & Jerry’s stelt aan hun zuivel, mogen ze ook melk leveren voor hun ijs.

Supporting Better Dairy
Ben & Jerry’s zet zich al sinds haar oprichting in om het lekkerste ijs op de aardigste mogelijke manier te maken. Alle smaken van het merk zijn bijvoorbeeld sinds 2011 in Europa fairtrade gecertificeerd. In oktober 2012 introduceerden ze de smaak 'Cow Power', waarmee specifiek de aandacht werd gevestigd op het welzijn van de Europese melkkoeien. Met de 'Supporting Better Dairy' campagne maakt Ben & Jerry’s zich hard voor Europese richtlijnen die het welzijn van melkkoeien moeten verzekeren. Dit doen zij in samenwerking met de dierenwelzijnsorganisaties 'World Society for the Protection of Animal' (WSPA) en 'Compassion in World Farming' (CIWF). Al meer dan 32.000 Europese burgers hebben de petitie voor het welzijn van de koe ondertekend via: www.happycows.eu/nl.

Ben & Jerry’s en hun liefde voor de koe
Jerry Greenfield, medeoprichter van Ben & Jerry’s: “Bij Ben & Jerry’s houden we van onze melkkoeien, maar het slechte nieuws is dat een groot gedeelte van de koeien in Europa niet gelukkig zijn omdat de regelgeving sterk verschilt binnen de EU. Het is nu tijd om in actie te komen. Wij sporen politici en de burgers in de EU aan om op Valentijnsdag zich aan te sluiten en hun liefde voor de melkkoe te tonen door de petitie te ondertekenen.”

Voor vragen omtrent het diner of ‘Supporting Better Dairy’ kunt u contact opnemen met Thomas Hogeling via 020-5205280 of thomas@bkb.nl. Zie voor meer informatie over de campagne: www.happycows.eu/nl

Op http://press.benjerry.nl/ staat het persbericht in digitale vorm, aangevuld met extra informatie over de actie van Supporting Better Dairy.

Over Ben & Jerry’s
De oorsprong van het Amerikaanse ijsmerk Ben & Jerry’s ligt in Burlington, Vermont. In 1978 begonnen twee vrienden, Ben Cohen en Jerry Greenfield hier een schepijssalon in een vervallen benzinepomp. Ondanks hun uiteindelijke succes hielden zowel Ben als Jerry vast aan een van de motto’s uit hun beginperiode: 'een bedrijf heeft een verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap waarin het onderneemt'. Deze verantwoordelijkheid komt nog iedere dag tot uiting in de bedrijfsvoering van het ijsmerk. In 2003 startte Ben & Jerry’s het duurzame zuivelprogramma Caring Dairy. Bij dit programma zijn inmiddels bijna 500 Nederlandse boeren betrokken. Ga voor meer informatie over Caring Dairy naar http://www.caringdairy.com.

"Bij Ben & Jerry’s houden we van onze melkkoeien, maar het slechte nieuws is dat een groot gedeelte van de koeien in Europa niet gelukkig zijn omdat de regelgeving sterk verschilt binnen de EU. Het is nu tijd om in actie te komen. Wij sporen politici en de burgers in de EU aan om op Valentijnsdag zich aan te sluiten en hun liefde voor de melkkoe te tonen door de petitie te ondertekenen." Jerry Greenfield, medeoprichter van Ben & Jerry’s