Info
Amsterdam, Nederland | Gepubliceerd op: 11 maart 2013
Pitch
Ben & Jerry's organiseert de Join Our Core-competitie en gaat op zoek naar jonge, duurzame ondernemers! https://pr.co/p/000vnd
Samenvatting
Ben & Jerry’s mag dan vooral bekend staan om hun lekkere ijs, het is een bedrijf met een missie. In hun businessmodel tellen de sociale en duurzame aspecten namelijk net zo zwaar als het verkopen van lekker ijs. Meer bedrijven zouden dit moeten doen. Daarom nodigt Ben & Jerry’s jonge, duurzame en briljante ondernemers uit om met elkaar de strijd aan te gaan in de Join Our Core-competitie. De ondernemers kunnen zich aanmelden via www.joinourcore.com en maken kans op o.a. 10.000 euro!
Details

Ben & Jerry’s mag dan vooral bekend staan om hun lekkere ijs, het is een bedrijf met een missie. In hun businessmodel tellen de sociale en duurzame aspecten namelijk net zo zwaar als het verkopen van lekker ijs. Zij zijn van mening dat meer bedrijven dat zouden moeten doen. Daarom nodigt Ben & Jerry’s jonge, duurzame en briljante ondernemers uit om met elkaar de strijd aan te gaan in de Join Our Core-competitie.  Wat er te winnen valt? € 10.000, een half jaar begeleiding van duurzaamheidsexperts Social Enterprise NL en Ashoka, promotie van het bedrijfsidee op een nieuwe Ben & Jerry’s ijssmaak én een reis naar Ben & Jerry’s in Vermont. De ondernemers kunnen zich aanmelden via www.joinourcore.com en op 18 april gaan 10 finalisten met elkaar de strijd aan tijdens de ontknoping in Amsterdam. Nederland is één van de negen Europese landen waar de wedstrijd plaatsvindt.

De eerste deelnemers: Strawberry Earth en Granny’s Finest

Strawberry Earth en Granny’s Finest hebben zich als eerste aangediend. Strawberry Earth van Mette te Velde verbindt innovatieve en duurzame start-ups aan de consument. Van een nieuw restaurant, tot duurzame schoenen of een bijzondere reis. De oprichtster Mette te Velde over wat het zou betekenen als zij de wedstrijd wint: “We zouden het ongelofelijk tof vinden om het Ben & Jerry ijs-imperium van dichtbij te zien, het ‘mekka van het betere ijsje’. Maar nog belangrijker: een geweldige kans om advies te krijgen van ervaren ondernemers zodat je op een slimme en duurzame manier kunt groeien en, on top of that, een mooi bedrag om grote stappen te kunnen maken met Strawberry Earth!” 

Granny’s Finest koppelt op hun beurt jonge ontwerpers aan breiende oma’s. Zo worden verschillende generaties aan elkaar verbonden om mooie en duurzame kleding te maken. Jip Pulles van Granny’s Finest over waarom zij meedoen: “Ben & Jerry’s heeft als inspiratie gewerkt, door ondernemen te verbinden aan een hoger doel. In ons geval is het de sociale output en het zo duurzaam mogelijk ondernemen. Door mee te doen aan Join Our Core, kunnen we ons concept meten aan andere goede initiatieven, hiervan leren en waar nodig ons concept verbeteren.”

Speciaal voor Join Our Core namen Strawberry Earth en Granny’s Finest een filmpje op om hun deelname toe te lichten. 

Winnaar 2012 Peter de Hond

Vorig jaar won Peter de Hond Join Our Core met zijn initiatief FairMail. FairMail is een social enterprise die Fairtrade postcards produceert. Het bedrijf wil kinderarbeid oplossen door middel van een zakelijke afspraak. Tieners in Peru en India krijgen een camera en maken foto’s voor op de kaarten. 50% van de opbrengst gaat direct naar de jongeren zodat zij hun eigen huisvesting en onderwijs kunnen financieren.

Peter de Hond over de gevolgen van zijn overwinning: “Met de begeleiding van Ashoka en met ons logo afgedrukt op de miljoenen Ben & Jerry’s-verpakkingen is het voor FairMail mogelijk om haar impact te vergroten en nog meer jongeren de kans te bieden om te investeren in hun onderwijs door het verkopen van hun foto’s.”

Informatie Join Our Core

Wat? Een wedstrijd waarbij een Nederlandse inzending en acht inzendingen uit andere Europese landen met het beste duurzame idee voor een onderneming een geweldig prijzenpakket kunnen winnen. Namelijk: € 10.000, hun naam op een ijssmaak van Ben & Jerry’s, een half jaar begeleiding van Social Enterprise NL en Ashoka en een reis naar de ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Vermont.

Wie? Inwoners van Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Zweden, Denemarken Finland, Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland, die tussen 18 en 34 jaar oud zijn, een duurzame onderneming hebben opgericht en maatschappelijk verantwoord te werk gaan.

Wanneer? Van 4 maart tot 10 april kunnen de early birds zich aanmelden op www.joinourcore.com/nl. Tien van hen pitchen hun idee voor een vakjury op 18 april in Amsterdam en winnen het eerste ticket naar de finale in London. Op 3 mei sluit de aanmeldperiode online en op 31 mei wordt de tweede Nederlandse winnaar bekendgemaakt. De twee winnaars gaan naar Londen van 11 tot 13 juni waar ze hun duurzame business modelpitchen voor een internationale jury met onder andere de Jerry van Ben & Jerry’s. Op 13 juni worden de winnaars bekend gemaakt en die reizen van 22 tot 27 september naar Vermont waar zij op bezoek gaan bij de ijsfabriek van Ben & Jerry’s.

Noot voor de redactie

Voor meer informatie over Join Our Core kunt u terecht op www.joinourcore.com/nl of contact opnemen met Noortje Jacobs T: 020 520 5280 E: noortje@bkb.nl. voor interviewaanvragen voor Mette te Velde van Strawberry Earth of met Jip Pulles en Niek van Hengel van Granny’s Finest kunt u tevens contact op nemen met Noortje Jacobs.

Citaten
We zouden het ongelofelijk tof vinden om het Ben & Jerry ijs-imperium van dichtbij te zien, het ‘mekka van het betere ijsje’. Maar nog belangrijker: een geweldige kans om advies te krijgen van ervaren ondernemers zodat je op een slimme en duurzame manier kunt groeien en, on top of that, een mooi bedrag om grote stappen te kunnen maken met Strawberry Earth!

— Mette te Velde - Strawberry Earth
Ben & Jerry’s heeft als inspiratie gewerkt, door ondernemen te verbinden aan een hoger doel. In ons geval is het de sociale output en het zo duurzaam mogelijk ondernemen. Door mee te doen aan Join Our Core, kunnen we ons concept meten aan andere goede initiatieven, hiervan leren en waar nodig ons concept verbeteren.

— Jip Pulles - Granny's Finest
Met de begeleiding van Ashoka en met ons logo afgedrukt op de miljoenen Ben & Jerry’s-verpakkingen is het voor FairMail mogelijk om haar impact te vergroten en nog meer jongeren de kans te bieden om te investeren in hun onderwijs door het verkopen van hun foto’s.

— Peter de Hond - FairMail