08 APRIL 2013

De nieuwe ijssmaak ‘Clever cookies’ ligt vanaf begin april in de schappen van de supermarkt. Naast heerlijk roomijs en chewy cookies is deze smaak speciaal ontwikkeld om de 5 winnaars te steunen van onze duurzame-ondernemerswedstrijd. Op de verpakking staat de Nederlandse winnaar Peter den Hond met zijn bedrijf FairMail. Vorig jaar won hij met zijn sociale onderneming de wedstrijd Join Our Core. Ben & Jerry’s mag namelijk vooral bekend staan om het lekker ijs, het is ook een bedrijf met een missie. In hun businessmodel tellen de sociale en duurzame aspecten namelijk net zo zwaar als het verkopen van lekker ijs. Zij zijn van mening dat meer bedrijven dat zouden moeten doen. Daarom nodigt Ben & Jerry’s ook dit jaar weer jonge, duurzame en briljante ondernemers uit om met elkaar de strijd aan te gaan in de Join Our Core-competitie.

FairMail

Vorig jaar was Peter den Hond de Nederlandse winnaar van Join Our Core met zijn initiatief FairMail. FairMail is een social enterprise dat Fairtrade postcards produceert. Tieners in de derde wereld krijgen een camera en maken foto’s voor op de speciale wenskaarten. Zo bestrijdt FairMail op een innovatieve manier maatschappelijke ongelijkheid. 50% van de opbrengst gaat direct naar de jongeren zodat zij hun eigen huisvesting en onderwijs kunnen financieren.

Bekijk hier een filmpje van Peter Den Hond.

Join Our Core 2013

Met de Join Our Core competitie willen Ben & Jerry’s, Social Enterprise NL en Ashoka ook andere ondernemers stimuleren om op een duurzame en sociale manier hun bedrijf in de markt te zetten. Om jonge ondernemers te helpen, organiseren ze dit jaar voor de tweede keer de Join Our Core-competitie. Dit jaar doen negen Europese landen mee aan de competitie: Nederland, Groot-Brittannië, Ierland, Zweden, Denemarken Finland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Deelnemers moeten tussen 18 en 34 jaar oud zijn, een duurzame onderneming hebben opgericht en maatschappelijk verantwoord te werk gaan. Tot 3 mei kunnen kandidaten zich aanmelden op www.joinourcore.com/nl.