Katja Schuurman maakt finalist duurzame ondernemersverkiezing bekend

Jonge duurzame ondernemers gaan de strijd met elkaar aan en maken kans op 10.000 euro

16 APRIL 2013, AMSTERDAM, NEDERLAND
Op 18 april wordt de eerste finalist bekend van de Join Our Core-competitie. Een wedstrijd waarbij Ben & Jerry’s, Social Enterprise NL en Ashoka op zoek gaan naar jonge, sociale en duurzame ondernemers. Tien deelnemers krijgen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de kans om hun bedrijf in twee minuten te pitchen. De jury met onder andere Katja Schuurman (Return to Sender), Teun van de Keuken (Tony’s Chocolonely) en Willemijn Verloop (Social Enterprise NL) maakt na afloop de eerste finalist bekend.

Op 18 april wordt de eerste finalist bekend van de Join Our Core-competitie. Een wedstrijd waarbij Ben & Jerry’s, Social Enterprise NL en Ashoka op zoek gaan naar jonge, sociale en duurzame ondernemers. Tien deelnemers krijgen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de kans om hun bedrijf in twee minuten te pitchen. De vijfkoppige jury met onder andere Katja Schuurman (Return to Sender), Teun van de Keuken (Tony’s Chocolonely) en Willemijn Verloop (Social Enterprise NL) maakt na afloop de eerste finalist van Join Our Core bekend. De tweede finalist volgt op 31 mei waarna deze op 11 juni zijn of haar businessmodel mag pitchen tijdens de Europese finale in Londen. De Nederlandse winnaar van de pitch in juni wint € 10.000, je onderneming op een verpakking van een Ben & Jerry’s, een half jaar lang coaching van duurzaamheidsexperts Ashoka en Social Enterprise NL en een reis naar de echte Ben & Jerry’s in Vermont.

Kanshebbers
Onder de 10 deelnemers zitten onder andere het Rotterdamse Granny’s Finest en het Amsterdamse Strawberry Earth. Strawberry Earth van Mette te Velde verbindt innovatieve en duurzame start-ups aan de consument. Van een nieuw restaurant, tot duurzame schoenen of een bijzondere reis. Granny’s Finest koppelt op hun beurt jonge ontwerpers aan breiende oma’s. Zo worden verschillende generaties met elkaar verbonden om mooie en duurzame kleding te maken. Speciaal voor Join Our Core namen Strawberry Earth en Granny’s Finest een filmpje op om hun deelname toe te lichten. Het filmpje van Strawberry Earth is hier te bekijken en die van Granny’s Finest hier. De andere kandidaten zijn: Krnwtr, Thuisafgehaald, Peerby, Pip, D-Surfit, Kiss & Tell, Play-Able en Snappcar.

Jury
De vakjury bestaat uit: Teun van de Keuken (oprichter Tony’s Chocolonely), Katja Schuurman (oprichtster Return to Sender), Willemijn Verloop (oprichtster Social Enterprise NL), Stephan Ardesch (brand manager Ben & Jerry's) en Stef van Dongen (Enviu). De dag wordt geleid door dagvoorzitter Joris Putman (Green Dream Productions). Ook Katja Schuurman is met haar Stichting Return to Sender een echte social entrepreneur:

'Zorg dragen voor elkaar vind ik vanzelfsprekend. Dat kan op vele manieren, en duurzaam en sociaal ondernemen is daar een van. Een gevleugelde uitspraak van Jerry (die van Ben) is: "Als het niet leuk is, waarom zou je het dan doen?" En daar geloof ik erg in; door verschillende belangen met elkaar te verbinden, creëer je een sociaal en duurzaam model waar iedereen beter van wordt. Bij Return to Sender verbinden we bijvoorbeeld de ambacht van mensen in ontwikkelingslanden aan het verlangen van Nederlandse consumenten naar mooie authentieke producten en met de winst die we zo maken ondersteunen we weer inspirerende projecten in de landen van herkomst. Met deze verkiezing stimuleren we een jonge generatie om sociaal en duurzaam te ondernemen.’

Join Our Core
Join Our Core is een wedstrijd waarbij jonge ondernemers uit negen Europese landen met het beste duurzame idee voor een onderneming een geweldig prijzenpakket per land kunnen winnen. Namelijk: € 10.000, hun naam op een ijssmaak van Ben & Jerry’s, een half jaar begeleiding van duurzaamheidsexperts Social Enterprise NL en Ashoka en een reis naar de ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Vermont.

De kandidaten krijgen op 18 april een kans om naar de finale in Londen te gaan. Aanmelden kan nog steeds via www.joinourcore.com/nl. Op 3 mei sluit de aanmeldperiode online en op 31 mei wordt de tweede Nederlandse finalist bekend gemaakt. De twee winnaars gaan naar Londen van 11 tot 13 juni waar ze hun duurzame businessmodel pitchen voor een internationale jury met onder andere Jerry Greenfield van Ben & Jerry’s.

16.30 uur - Deuren open

17.00 uur - Start programma met dagvoorzitter

17.15 uur - Start 10 pitches

18.30 uur - Start Borrel / Juryberaad

19.15 uur - Begin diner

19.30 uur - Bekendmaking en speech winnaar.

20.15 uur - Einde

Voor meer informatie over Join Our Core, persaccreditatie of interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Noortje Jacobs T: 020 520 5280 E: noortje@bkb.nl of kunt u terecht op www.joinourcore.com/nl

"Zorg dragen voor elkaar vind ik vanzelfsprekend. Dat kan op vele manieren, en duurzaam en sociaal ondernemen is daar een van. Een gevleugelde uitspraak van Jerry (die van Ben) is: "Als het niet leuk is, waarom zou je het dan doen?" En daar geloof ik erg in; door verschillende belangen met elkaar te verbinden, creëer je een sociaal en duurzaam model waar iedereen beter van wordt. Bij Return to Sender verbinden we bijvoorbeeld de ambacht van mensen in ontwikkelingslanden aan het verlangen van Nederlandse consumenten naar mooie authentieke producten en met de winst die we zo maken ondersteunen we weer inspirerende projecten in de landen van herkomst. Met deze verkiezing stimuleren we een jonge generatie om sociaal en duurzaam te ondernemen." Katja Schuurman - oprichtster Return to Sender