Granny’s Finest en Peerby Nederlandse finalisten in Europese duurzaamheidsverkiezing

Op 12 juni strijden zij in Londen om een prijzenpakket van € 10.000 en een half jaar begeleiding van duurzaamheidsexperts Ashoka en Social Enterprise NL.

31 MEI 2013

Van 11 tot 13 juni komt de crème de la crème van jonge Europese sociale en duurzame ondernemingen bijeen in Londen om te pitchen voor de de Join Our Core finale. Join Our Core is een ondernemersverkiezing georganiseerd door duurzaamheidexperts Ashoka, Social Enterprise NL en ijsmerk Ben & Jerry’s. Peerby en Granny’s Finest pitchen voor een Europese vakjury met onder andere Jerry Greenfield, de medeoprichter van Ben & Jerry’s. De Nederlandse Stef van Dongen neemt ook plaats in de jury. Van Dongen is de founder van Enviu, een bedrijf dat duurzame en sociale ondernemingen adviseert. Van de twee Nederlandse ondernemingen, wordt één winnaar gekozen. Naast de € 10.000 en begeleiding, staan zij een jaar lang met hun bedrijf op een ijsverpakking van Ben & Jerry’s. En daarmee houdt het niet op. In september mogen zij naar de allereerste ijsfabriek van Ben & Jerry’s in Vermont. Daar vieren zij de 35e verjaardag van het ijsmerk

Join Our Core

Dit jaar is de tweede editie van Join Our Core. Naast Nederland doen dit jaar Groot-Brittannië, Ierland, Denemarken, Zweden, Duitsland, Finland, Oostenrijk en Zwitserland mee. In totaal hebben 430 ondernemingen zich aangemeld waarvan meer dan 70 uit Nederland. Join Our Core is ontstaan door de wens van Ben & Jerry’s om jonge ondernemingen te steunen die dezelfde waarden als het ijsmerk hoog in het vaandel hebben staan: elk bedrijf zou verantwoordelijkheid moeten nemen voor de samenleving waarin het onderneemt.

Finalisten Granny’s Finest en Peerby

Granny’s Finest koppelt jonge ontwerpers aan breiende oma’s. Op deze manier brengen ze hippe kleding die op ambachtelijke wijze gemaakt wordt aan de man. De jonge ondernemers gaan met hun bedrijf daarnaast de eenzaamheid in verzorgingshuizen tegen. Peerby.com is een online platform waarmee men spullen kan lenen van mensen uit de buurt binnen 30 minuten. Crowdfunding voor producten. Peerby is voordelig, sociaal en het is goed voor het milieu. Minder spullen belanden op de afvalberg en de uitstoot van C02 wordt verlaagd omdat minder spullen gemaakt worden.

Jerry Greenfield over Join Our Core

“Toen Ben en ik het bedrijf in 1978 oprichtten, geloofden we dat iets terugdoen voor de maatschappij even belangrijk is als lekker ijs maken” aldus de medeoprichter van Ben & Jerry’s. “We zijn heel blij dat er zoveel geweldige en inspirerende bedrijven zich dit jaar voor Join Our Core hebben aangemeld. We kunnen ook niet wachten om de finalisten te ontmoeten.”

Stef van Dongen, Nederlands jurylid Join Our Core finale

“Er zijn nieuwe vormen van ondernemen nodig waar niet alleen naar quick wins wordt gekeken, maar naar de impact op de lange termijn. Ik geloof dat impact-gedreven ondernemerschap dé oplossing is om de huidige sociale en milieu gerelateerde problemen aan te pakken.” Aldus de oprichter van Enviu. “Wedstrijden zoals Join our core zijn een perfect middel om mensen te inspireren met prikkelende bedrijfsinnovaties te komen die ook op lange termijn impact hebben.”

Kijk voor meer informatie over Join Our Core en alle 18 finalisten op: www.joinourcore.com.

Voor meer informatie over Join Our Core, persaccreditatie of interviewaanvragen kunt u contact opnemen met Joris Tjaden T: 020 520 5280 E: joris@bkb.nl

Over Ben & Jerry’s

Ben & Jerry’s maakt al het lekkerste ijs sinds de oprichting in 1978 door schoolvrienden Ben Cohen en Jerry Greenfield. Hun doel is (en is ook altijd geweest) om het lekkerste ijs te maken op een duurzame en sociale manier. Zij zetten zich in voor hun waarden en kiezen met zorg de beste ingrediënten om hun ijs te maken. Ze werken bijvoorbeeld zoveel mogelijk met Fairtrade producten en hebben samen met Cono/Beemster een duurzaam zuivelprogramma opgezet: caring dairy. Zie www.caringdairy.nl.

Over Join Our Core

Ben & Jerry's, Ashoka en Social Enterprise NL zijn op zoek naar briljante en duurzame geesten in Groot-Brittannië, Ierland, Denemarken, Zweden, Duitsland, Finland, Oostenrijk Zwitserland en Nederland. De finalisten zijn allemaal bezig met bijzondere duurzame en sociale business modellen die de potentie hebben om een groot verschil te maken over de hele wereld. Alle finalisten zijn tussen de 18 en 34 jaar oud. Ga naar voor meer informatie, de verdere voorwaarden en de prijzen naar www.joinourcore.com
"“Er zijn nieuwe vormen van ondernemen nodig waar niet alleen naar quick wins wordt gekeken, maar naar de impact op de lange termijn. Ik geloof dat impact-gedreven ondernemerschap dé oplossing is om de huidige sociale en milieu gerelateerde problemen aan te pakken.”" Stef van Dongen
"“Wedstrijden zoals Join our core zijn een perfect middel om mensen te inspireren met prikkelende bedrijfsinnovaties te komen die ook op lange termijn impact hebben.”" Stef van Dongen